måndag 30 mars 2015

Skissböcker

Jag har ett antal ”öppnade” skissböcker som jag arbetar i parallellt. Anledningen till att jag har flera är att jag har olika syften med dem.

En har jag döpt till fulboken. I den ritar jag helt efter fantasi (alltså inga förebilder)och leker utan ett uns försök till att faktiskt skapa något fint. Snarare provar jag färger eller linjer som jag egentligen inte tror på. Jag har lovat mig själv att aldrig visa upp den (annat än för min man och min Amanda), för syftet är att slappna av. Beträffande ämne är det helt fritt fram. Jag ritar ofta i den framför TV.

mina fulböcker

Min andra bok är en krokibok. Jag har nyligen slutfört en (Stillman & Birn, zeta serie i A4 format) där jag gav mig själv olika uppgifter. Längst bak skrev jag ner alla olika typer av övningar som jag kunde minnas att jag har lärt mig tidigare. Sedan betade jag av en efter en. Jag har ingen möjlighet att delta i en riktig kroki kurs så jag gör det näst bästa. Jag använder bilder. Oftast egentagna bilder men också ibland youtube kanalen croquis café. I min nya krokibok har jag hittills varit något mindre strikt med övningar, mest för att jag inte haft tiden att planera dem så jag har varit nöjd att rita några sidor i veckan. Ibland fokuserar jag på färg ibland på form, ibland uttryck och ibland korrekthet, ibland detaljer och ibland får det bli som det blir. Men temat är människokroppen. Min nya krokibok är en Moleskine i A4 format. 


en sida ur min krokibok (Stillman & Birn zeta serien)

Jag har också en skissbok för, låt oss kalla det ”finlir”. I den lägger jag mycket tid på varje bild. Syftet är i första hand färgkorrekthet. I andra hand korrekt form. Jag har hitintills valt stilleben som ämne för att isolera färgen och formen. Denna bok är i A3 format. Jag använder en färgkarta och två svarta kartongbitar med hål i som jag håller upp mot objektet och mot färgkartan för att jämföra kulör. Jag har ännu så länge bara arbetat med färgpennor i den. Nedan följer några av teckningar jag slutför. 


Faber-Castell, prismacolor, koh-i-noor m fl färgpennor har används 


Vitlök, tomater och olja


Stilleben med äpplen


ännu mer vitlök





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar