fredag 27 mars 2015

Natural history museum inspirerar

Några bilder som jag gjort med färgpennor, inspirerade från ett besök på Natural History museum.

Holbein colorpencils, Strathmore paper

 Ormskelettet tog tid att skissa upp och jag förbrukade nästan allt mitt tålamod. Jag "tappade bort" mig hela tiden. Jag visste inte vilken kota jag var på. När jag var på museet skissade jag ormen i min lilla skissbok, vilket hjälpte mig att förstå hur ormen faktiskt såg ut. Dock utgick jag från en bild som jag tog med min telefon.Jag bestämde mig för att öppna upp bilden i photoshop och dela in den i olika sektioner som jag gav olika siffror som jag sedan koordinerade på pappret. Det underlättade något men ibland var jag nära att ge upp. Bilden låg på mitt skrivbord under flera dagar utan att jag rörde den. Jag upplevde också att pappret var något för platt för att mina färgpennor skulle trivas. Jag insåg med denna bild att jag föredrar lite tooth på pappret när jag använder färgpennor.
 
Caran d´ache Luminane, Strathmore vellum papper, A2
 Detta skelett är en tidig släkting till noshörningen. Jag ritade den på ett A2 stort papper, med lite struktur. jag använde Caran d´ache Luminance. Återigen upplevde jag det svårt att "hitta rätt" i bilden, om än något lättare än ormen.

Caran d´ache Luminance, Daler Rowney drawing paper 200 g, A3
Självklart var jag sugen på att teckna dinosaurier men det var nästan omöjligt att fota dem eftersom ljusförhållandet var så dåligt och jag hade bara min telefon. När jag hittade den här (i bra ljusförhållanden) "skeleton of an extinct sabre-toothed cat" var dock lyckan gjord. Jag älskar den bilden. Jag hade snarare svårt att välja ut en av de många bilderna jag tog. Jag tecknade den med Luminance.


Holbein color pencils 
Nej, denna bild är inte från museet.

www.hedenvind.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar