onsdag 20 maj 2020

Min Blåa Vinbok Del III

Oj oj vad jag ligger efter med min blogg, men nu ska jag försöka komma i kapp. Jag har spenderat några dagar i Trosa och hade varken tid eller fokus på bloggen. åh älskade Trosa, älskade Bomans och mer ännu mer älskade vänner.

Jag har en hel del vinerfarenheter att dela med mig av och som vanligt måste jag dela upp dem i lagom antal bilder.

Bildkvalitén är som alltid låg. Jag vet inte varför det ska vara så svårt att fota mina skissböcker 😳. jag är helt enkelt inte tillräckligt duktig fotograf.  Men eftersom jag använder dessa inlägg själv som en minnesbank så är ju inte det huvudsakliga syftet att vissa mina teckningar.

Jag besöker gärna vinbarer. Många viner som kommer att följa här nedan är från ett av mina favoritställen. Garage del Gusto (fast nu ska de byta namn, minns inte till vad). De är inriktade på italienska viner (och mat, men vem bryr sig :-) Där hittade jag min efterlängtade Franciacorta, Italiens motsvarighet till Champagne.
Franciacorta
På samma ställe provade jag också en s.k. supertoscanare gjord på cabernet sauvignon och cabernet franc.
supertoscanare
Jag går gärna själv och tar ett glas vin. Det ger mig möjligheten att få fokusera på vinet utan att distraheras av någon. Jag provade en chianti classico Riserva 
Chianti
När jag och Susanne var där valde jag en Barbaresco, något jag verkligen har velat prova. Susanne låter mig tålmodigt ta min tid att dofta och smaka under tystnad. Jag behöver nämligen ganska mycket tid att lista ut vad jag doftar och vad jag smakar och kan inte göra två saker samtidigt. Tur att jag har bra vänner som orkar med mig :-)

Barbaresco
Susanne valde en ripasso, som jag fick smaka. En fördel när man är två och väljer olika vin. Vänner är underbara! :-) 
Ripassa della valpolicella
Jag och Susanne provade också ett dessertvin. Vi tog faktiskt var sin dessert till, något jag sällan gör, men oj vad gott både vinet och desserten var!

Recioto
Jag började ju min vinresa med Champagne, men numera blir det ganska sällan att jag dricker bubbel och än mer sällan som jag dricker Champagne. Rött vin har nästan helt dominerat. Förmodligen mycket för att jag fokuserar på Italien. Trots att Italien egentligen tillverkar mer vitt än rött är det ju det röda som är deras grej. 
Champagne 
Barbera är ju ett måste att prova även om jag hitintills inte fallit i trans över någon. Men många menar att det finns allt mer intressanta "Barberor", så skam den som ger sig. 

Barbera d´Alba
Jag är ju inte så förtjust i dessertviner, men eftersom jag vet att det finns en moscato d´Asti på Bomans som jag verkligen tycker om ville jag gärna prova en till. Men jag har så svårt för honungssmaken som många dessertviner erbjuder. 

Moscato d´Asti
Hemma hos min vän Kristin får man alltid prova spännande drycker. Eftersom jag är inne på italienskt plockade hon fram en Chianti Classico. Jag säger bara mmmmmmm

Chianti Classico

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar