onsdag 27 maj 2020

Min Blåa Vinbok Del V

Jag hade köpt en liten miniflaska rosé för några månader sen som jag nu öppnade. Det är intressant hur mycket enklare det är att hitta smaker och dofter i rosé och vitt vin än rött men samtidigt kan jag inte påstå att jag njuter av vare sig vitt eller rosé.
Rosé 
Och ändå blev det en rosé till, men sällskapet var desto mer njutbart 💕 med kära vänner i Trosa.

Fumées Blanches
Jag fick också prova Petters vin från Langhe när jag var i Trosa. Petter var ju nyligen på Bomans och hade ett vin event, så hans vin måste ju provas. 

Petters vin 
I Trosa blir det vin ofta och mycket. Jag och min vän Gabriella avnjöt en Chablis. 

Chablis
Jag och min vän Susanne delade en flaska vin en kväll hemma hos mig. Jag brukar normalt inte dricka mer än ett glas så att dricka en halv flaska påverkar mig. Det var ett vin jag hade läst om och specialbeställt. Druvan är Montepulciano, mycket körsbär, fylligt och kryddigt. Vi hade en bra kväll :-) 

Montepulciano
Från den ena upplevelsen till den andra!  En Barolo från 2011 förgyllde mitt liv på Garage del Gusto. 

Barolo från Massolino
Jag fick också lov att beställa ett vin gjort på druvan aglianico. Det har inte varit lätt att hitta men ett måste att prova eftersom jag läst och sett många Youtubefilmer om denna "söderns Barolo" . 

Aglianico
På mitt favoritställe, Garage del Gusto, har de utökat sin vinlista på glas eller halvglas. Halvglas öppnar upp för möjligheten att prova desto mer. Så, är du redo kära läsare? Först ut är en Brunello di Montalcino (sangiovese) från 2009. Många dofter och smaker utvecklade sig i glaset. 

Brunello di Montalcino

Sen provade vi en Barbera d´Asti. Absolut den bästa Barbera jag hitintills provat (vilket inte säger så mycket, min erfarenhet är ju fortfarande ringa :-) Barbera är dock inte min favoritdruva, ännu så länge. 

Barbera d´Asti

Vinkyparen, en härlig kille som håller på att utbilda sig till sommelier, föreslog att vi skulle prova en Carmignano. Han lät oss prova "storebror" och "lillebror" så att vi kunde välja vilken vi ville ha. Susanne valde "lillebror" som vinkyparen beskrev som "nattklubben". Vinet kommer från Carmignano i Toscana och är tillverkat av Sangiovese men också Cabernet Sauvignon och Merlot. 

Il Sasso 2015

Jag valde "storebror" som vinkyparen kallade "vinbaren". Det är tillverkat på Sangiovese med 20% Cabernet Sauvignon. 

Villa di Capezzana 2015


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar