fredag 28 december 2018

Magenta

Sedan några år tillbaka har jag börjat använda magenta alltmer. Från att jag en gång i tiden tyckte att det var en påträngande och hård färg har jag numera kommit att älska den. Kanske inte alltid i sin rena färg, som kulör, säg på en tröja eller så, men som pigment. Magenta är en rosaröd färg som tillskillnad från många andra pigment går lika lätt att blanda till en varm kulör som till en kallare kulörer. Med lite gult förvandlas magenta till en vacker röd eller brinnande orange och med lite cyan eller blått får man de mest djupa lila och blåa kulörerna. Pigmentet magenta (Pr122, PV19 eller PR202 till exempel) är dessutom transparant tillskillnad från många mer klassiskt röda pigment som ofta är opaka. Många kan se magenta som en onaturlig färg; den finns till exempel inte i regnbågen, men ändå är magenta en överlägsen färg att använda som en av grundfärger (CMYK) istället för det klassiska äldre system (RYB) där rött är en grundfärg. Jag tror också att många har varit (och är) tveksamma till färgen eftersom den förr var bland de mest ljuskänsliga färgerna, och delvis fortfarande är beroende på pigment.  

En stor fördel med akvarell är att man kan köpa små tuber och prova många olika märken och färger relativt billigt i jämförelse med olja. Därför visar jag akvarellprover här nedan för jag har många magenta färger i akvarell men få i olja. 

PV19 i sin mer lila ton
PV19 i sin mer röda ton
PR209 är mer röd
PR122 Magenta
PR202 mfl
PV42 mfl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar