lördag 29 december 2018

Året som Gått 2018

Året som gått har dominerats av två material, två stilar och två typer av motiv. Ena dagen har jag ägnat mig åt realistiska blyertsteckningar och andra dagen åt ”abstrakta” akvareller. 

Det blev många realistiska blyertsteckningar. Motiven varierade lite men porträtt var mest återkommande. Särskilt roliga tyckte jag att mina”instagrambilder” var. 

Blyertsteckningar

Instagramteckning
Instagramteckning


Jag var inne på vaxbaserade färgpennor förra året men detta år blev det inte mycket färgpennor. Lustigt nog tyckte jag att den är den bästa färgpenneteckningen jag har gjort så varför jag inte fortsatt är märkligt. 

Vaxbaserade färgpennor

Och apropå att lyckas gjorde jag också, i mitt tycke, den bästa oljemålningen detta år. Men…suck…jag förstörde målningen genom att ge den en bakgrund mot bättre vetande. Jag brukar sällan (egentligen aldrig) göra bakgrunder men fick för mig att prova. 

Oljemålning på duk

Jag tycker bäst om att teckna och måla efter egna idéer (vilket inte är så konstigt förstås) men ibland ber en kund om något speciellt som jag naturligtvis tillmötesgår. Ett vanligt motiv som efterfrågas är djurporträtt på människokroppar. Det är en idé som funnits länge och utövats av så många att jag undrar om någon vet vem som kom på idéen från början. Jag gjorde dock något lite eget av det. Istället för 1800-tals kläder fick mina hundar bli Coco Chanel och Audrey Hepburn. 


Förra året ägnade jag mig mycket åt akvarell. Det var på sätt och viss nytt för mig och jag tillämpade akvarellen på ett ganska traditionellt sätt. Det förändrades detta år drastiskt. För det var detta år som jag upptäckte yupopapper. En typ av syntetiskt papper som inte tillåter färgen att tränga in i pappret. Det lägger sig istället ovanpå vilket dels kan skapa fantastiska mönster och dels ge en klarhet och styrka åt kulören som inte ett vanligt akvarellpapper kan göra. 

Yupomålningar


Skissböcker ligger mig varmt om hjärtat. I år tecknade jag i en som berörde något djupt i mig, jag kallade den för kärlekens skissbok. Jag skissade i blyerts och döpte bilderna efter musiktexter som jag älskar.  

Kärlekens skissbok

En annan skissbok handlade om helt andra saker. Om Sörmlandsleden! 


Ett av mina mer ambitiösa projekt var att dekormåla meditationspallar. Jag målade 59 stycken. De var en gåva till alla som åkte på sommarläger med oss i karateklubben. 

Meditationspallar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar