måndag 30 november 2020

Storlekens magi

Den här bilden har funnits i mitt huvud ett tag. Min Amanda och min vän Gabriella har stått modeller och varit involverade i mina tankar. Jag ser denna bild som den första i ett försök att nå något som jag kanske inte ännu kan till fullo formulera. Förstå mig rätt, jag är rätt nöjd med bilden, men det finns några problem med den. Det största är att jag valde att göra den i fel storlek. För ja, storleken har betydelse! Vissa bilder behöver helt enkelt mer utrymme än andra. Den här hade mått så mycket bättre i en större storlek än vad jag valde. Frågan är varför? Och svaret är: jag har ingen aning! Lite hänger det ihop med vilket material jag använder. Om jag målar med olja kan jag gärna gå upp i stort. Den största duken som går att köpa är 10 meters rullar med måttet 210 brett, vilket inbär en stor frihet. Papper finns i stora format och på rulle, men de blir sköra och svårhanterliga tycker jag. Det största pappersformatet som jag har jobbat med är 56x76 cm, hitintills i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar