torsdag 11 juli 2019

Linjer

Jag älskar linjer, faktiskt något mer än färg, om man nu måste välja. Ofta i mina teckningar så leker jag med linjer och med tomrum. Beslutet om vilka linjer som ska finnas kvar är ofta svårt. Dels är det svårt för jag inte alltid kan bedöma hur många linjer som behövs för att behålla en viss tydlighet i bilden. Ibland när jag ser tillbaka på bilder jag gjort tidigare kan jag tycka att jag hade för många (eller ibland för få linjer). Dels har jag många gånger svårt att välja bort linjer för jag förälskar mig i dem. Jag skissa nämligen ibland upp en hel kropp först och sedan bestämmer jag vilka linjer som ska vara kvar och vilka som ska bort. Det kan vara ett frustrerande sätt att arbeta på eftersom jag oftast älskar alla linjer på en kropp och valet blir som sagt svårt, men det är ett bra sätt att undvika onödiga misstag. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar