måndag 1 maj 2017

Very Big Sketchbook


Very Big Sketchbook
många blad att fylla


















För omkring en månad sen slutförde jag den tjockaste skissbok jag någonsin har ägt. Den är ca 33 cm lång och 29 cm bred och innehåller 300 blad (600 sidor). Eftersom en så stor skissbok är ganska otymplig så valde jag att endast skissa på en sida (med något undantag).  Den heter ”Very big sketchbook” vilket onekligen är ett beskrivande namn. Jag köpte den under hösten 2014, men började inte teckna i den förrän 2015. I princip tog det mig två år att slutföra den. Jag skissar dock aldrig endast i en bok åt gången utan har ju oftast minst fem olika skissböcker som jag samtidigt arbetar i (med olika teman). 

Det är många som talar om problemet med att börja en skissbok, men jag har hittills aldrig hört någon som talar om hur problematiskt det är att avsluta en skissbok. Särskilt tjocka skissböcker som man har haft länge. De sista sidorna känns så meningslösa att fylla och samtidigt känns det nödvändigt att göra det.


Om du har läst andra blogginlägg jag har gjort om skissböcker så kanske du vet att jag har ett antal olika skissböcker med olika teman, eller olika fokus. Denna bok kallar jag min fulbok. Jag har haft ett antal sådan tidigare och de har alla gemensamt att de har många sidor. Tanken är att ha ett ställa att leka i, vara fri och till och med medvetet prova saker som man inte tror på men som måste provas. Men min fulbok har också fungerat som en plats där jag får ner idéer (numera har jag en bok endast för idéer) samt förberedelser för kommande jobb.

Skiss för kommande tavla, som aldrig blev av
Provade en ny stil
Skisser som tidsfördriv
linjer som börjar utan plan
Testa olika tusch och bläck
Framför TV kladd
Studie inför teckning
en idé skapas som senare utforskades grundligare
Studie inför teckning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar