torsdag 11 januari 2018

Passion

Det var ett tag sedan jag tecknade i blyerts. Min far var fotograf, han fotade mestadels porträtt på författare och politiker, så när jag var liten tyckte jag nog att ganska många av hans bilder var lite tråkiga. Mest en massa gamla gubbar. Men ett foto trollband mig. Fotot är litet, gulnat och trasigt men jag har det kvar fortfarande och har alltid tänkt att jag ville teckna av det. Dock är det en komplicerad bild med många svårigheter att ta sig över så jag har länge tvekat. Nu, tillslut vågade jag dock. Jag tror aldrig att jag lagt mer tid på en blyertsteckning tidigare. Lustigt nog, känner jag mig ambivalent till bilden. Jag är väldigt nöjd med den (vilket jag sällan är) men samtidigt känns det märkligt att efter så många år faktiskt ha utfört den. Det känns lite tomt.

Teckningen är i A4 format (ungefär), på ett varmpressat papper från Saunders (st Cuthberts Mill).  Jag använde blyertspennor från Caran d´ache (Grafwood) och knådsudd. Det är en av tjusningarna med blyerts. Man behöver så lite material.

Blyertsteckning (Grafwood)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar