söndag 1 oktober 2017

Inktober 2017, Dag ett

Jag tvekade länge hurvidare jag skulle delta i inktober igen. Förra året var mitt första år att delta i denna världsomfattande tecknaraktivitet, där man tecknar en teckning om dagen i tusch (engelska ink) varje dag under hela oktober. Jake Parker heter illustratören som för åtta år sedan först initierade Inktober. Tanken var att uppmuntra unga tecknare att få in vanan att teckna varje dag.

Jag har länge följt andra konstnärer som deltagit i inktober men deltog själv inte förrän förra året. Jag utnyttjade tillfället att utforska mediet tusch genom att arbeta i en tre dagars cykel där jag dessa tre dagar fokuserade på en typ av tusch, till exempel fineliners eller flytande tusch osv, jag bytte också inriktning på stil var tredje dag. En dag kunde jag till exempel fokusera på att teckna med mycket tunn spets och använda många linjer för att bygga upp teckningen, en annan dag använde jag stora svarta ytor osv.

På grund av att jag tyckte jag gjorde det jag egentligen ville få ut av inktober var jag mycket tveksam till att återigen delta, men dels fick jag en bra idé och dels började jag helt enkelt längta efter upplevelsen att arbeta med ett material varje dag.

Min idé är att arbeta i två dagars cykel där jag arbetar efter ord. Ord som är varandras motsats. Dagens ord är natur. Gissa vad morgondagens ord kommer att bli :-)



Inktober 2017



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar