måndag 29 augusti 2016

In-Ex i Göteborg


In-Ex i Göteborg
Det finns grovt sett två olika typer av konstnärsbutiker. Den lilla gammeldags, röriga, kanske lite dammiga butiken där man kan hitta produkter från decennier bak i tiden, gärna i gamla trähyllor, eller den stora moderna, välsorterade butiken. In-Ex i Göteborg tillhör definitivt den senare. Fördelar med denna typ av butik är standard utbudet som är till stor hjälp när man behöver fylla på sin ateljé. Här köpte jag några kilramar eftersom de hade alla storlekar, väl påfyllt i långa rader. Butiken är stor och luftig med stort utbud av alla standardvaror. Är man Winsor & Newton fan är denna butik ett måste. De hade kort sagt alla deras produkter. Bara i akvarell har de alla färger i tuber, både 5 och 15 ml, i hel- och halvkoppar, samt stora koppar. De hade både Winton och artist kvalité av Winsor & Newtons akryl och olja. Alla klassiska pennor så som micron och uni, Faber-Castells Polychromos (i träskrin), Derwent mm. De hade en hylla med lösa papper varav en del handgjorda indiska papper i olika storlekar. Penselutbudet var klent. Nästan inga andra former på penslar än flata, runda och några filbert. Någon enstaka fan i en storlek fanns. De flesta från Winsor & Newton, da Vinci eller Ami. Något helt nytt för mig var att all färg av artistkvalité var bakom en disk. Självklart har i stort sett alla butiker produkter bakom disk, men då är det bakom kassan och man får mer intrycket av att det är för att utnyttja platsen. I In-Ex fanns en kassa vid utgången och en stor disk som inte gick att gå bakom där färgerna fanns samt andra produkter så som markerpennor från Copic. Om jag skulle köpa en ny färg vill jag kunna läsa på tuben om till exempel vilket pigment den innehåller. Det är inte ovanligt att jag kan behöva titta på ett antal olika tuber innan jag bestämmer mig.  Det skulle vara fruktansvärt omständligt att handla färg där om man inte innan har planerat sitt inköp. Dock var det gott om personal, jag tror jag såg fyra stycken och de var alla upptagna med att hjälpa olika kunder. Mitt intryck är att om man är nybörjare är nog In-Ex en dröm att besöka, men för en kräsen kund tyckte jag vare sig att utbudet var spännande eller upplägget särskilt bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar