lördag 1 augusti 2015

Dagsljustest

Jag har med spänning väntat på denna dag i sex månader nu. Den första februari satte jag upp färgprover som jag gjort på fyra av mina färgpennor i mitt fönster för att testa deras hållbarhet mot dagsljus. Jag har en annan blogg som handlar om pennor (enormt nördig blogg) där jag skriver ingående om resultatet. Här tänkte jag bara nämna kort om de fyra som jag testade.

Tombow Irojiten (vaxbaserad färgpenna)
Jag köpte några få för att pröva och ogillade dem omedelbart. När jag skulle utföra testen tyckte jag dock att de få jag hade kunde få vara med. Efter endast ett par månader hade de dock nästan helt bleknat. Det ska dock endast ses som ett stickprov – även de bästa märkena kan ha enstaka pennor som saknar ljustålighet.

Lyra Rembrandt Polycolor (oljebaserad färgpenna)
Återigen ett märke som jag inte äger allt för många av så resultatet kan mycket väl vara missvisande. Bland de få pennor jag använde var det dock endast en som påtagligt hade bleknat (och inte alls så illa som Tombow) och ytterligare en som man kunde se en svag färgskiftning. Bägge tappade dock inte i valör utan ändrade kulör.

Bruynzeel Design (vaxbaserad färgpenna)
Jag testade hela deras set (48 färger). Av dessa 48 färger var det endast två som hade förändrats mycket märkbart (om än inte så kraftigt som Tombow). Åtta andra hade små förändringar. 

Uni Pericia (oljebaserade färgpennor)
Jag testade hela deras set (36 färger). Av dessa hade fem stycken färgförändringar. Ingen förändring var dramatisk. 

Allmän slutsats
Färgpennor kan antingen tappa i valör (blekna, bli ljusare) eller så förändrar de kulör. När de förändrar kulör verkar det oftast vara varma färger som blir kallare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar