onsdag 22 juli 2015

Konstbutiker i München

Vi (min man och jag) åkte hastigt ner till München på en kort semester. När vi letade efter hotell hittade vi en liten japansk butik där jag köpte lite tusch, rispapper och en pensel. Butiken hette Japanalia och låg på Herzogstrasse.

utanför butiken

Tusch och rispapper




















Inne i en galleria på Bayerstrasse hittade vi senare konstnärsbutiken Idee, som verkar vara en kedja med många andra butiker över hela Tyskland. Delvis hade butiken ett standard sortiment, delvis plagiat på kända produkter men med mycket låg kvalitet. Jag gick dock inte därifrån tomhänt. Självklart fanns det gott om Faber-Castell produkter, engelska produkter som Derwent och Winsor & Newton, vars tusch jag länge tänkt prova. De hade också det tyska företaget Schmincke oljefärg Norma som jag aldrig provat som ska vara en av deras professionella oljefärg. Jag älskar annars deras Mussini som ger en högblank yta (Mussini innehåller inte bara linolja utan även harts, som var en vanlig tillsats förr) så därför känns det roligt att få prova deras mer traditionella linoljefärg (utan tillsats). En lite rolig sak som jag aldrig ägt tidigare är "pennan" längst bak på bilden nedan. Det är inte en penna utan ett radergummi. Ena änden har ett lite mjukare radergummi en den andra. Har inte hunnit testa den ännu.

Idee, Munich 
Norma, tusch och pastell





Några stålstift blev det också men inga nyheter här heller. I butiken är det alltid svårt att se vilka stift man faktiskt köper, så först när jag kom till hotellet och kunde titta lite närmare insåg jag att jag betalat ett överpris för stålstift som jag redan äger (alla utom en, den som är formad som en hand, men jag har sett den tidigare).

Leonardt stift till stålpenna från England 
Efter besvikelsen på Idee fick jag dock mitt lystmäte dagen därpå. Inte långt ifrån Idee, fortfarande inne i gamla München, ligger den mest underbara konstnärsbutiken man kan tänka sig. Butiken heter Karin Schachinger och ligger på Josephspitalstrasse. Den har funnits sedan 1877, dock inte på samma plats eftersom det hus som butiken låg i bombades under andra världskriget. Dock andas hela butiken historia. Här köpte jag hur mycket som helst. Inte för att man brukar hitta allt för udda saker, numera finns det mesta att nå genom en knapptryckning, men det är skillnad att gå i en butik. Jag har haft på min inköpslista en stor portfolio (65 x 90) som kan rymma mina största teckningar, till min stora lycka hade de en på utförsäljning. De hade många av de märkena som man förväntar sig, så som Faber-Castell (köpte lite blyertspennor, mest för att det går åt, men också deras skyddshylsor för blyerts eller färgpennor), Hahnemühle (köpte deras handgjorda akvarellpapper, samt en skissbok), Sennelier (köpte dels pastell och dels kartong att använda pastell på, den typen som nästan känns som sandpapper, och slutligen tusch från Sennelier) ett märke som jag inte hade förväntat mig att finna här var Michael Harding. Jag har några av Michael Hardings oljefärger sedan tidigare och köpte på mig några till. Det finns ett tyskt markermärke som heter Rotbart Delta som fanns i butiken. I en liten burk bredvid hade de några gamla markers, innan den nya designen. Lite nördigt och mycket onödigt, men kul att köpa några.

Underbar butik i München - Schachinger

Karin Schachinger

Min "skörd" ifrån Schachinger 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar