måndag 8 juni 2015

malakite och lapis lazuli

Min totalt galna man har köpt mig två tuber värda sin vikt i guld! Det är två historiska färger. Den första är malakite, som troligen är den äldsta formen av grönt pigment som tillverkats historiskt. Den andra är Lapis Lazuli som är en halvädelsten som malts ner till pigment och som användes bland annat i gamla Mesopotamien. Under medeltiden skrev man kontrakt mellan konstnären och beställaren för att fastställa vilken mängd lapis lazuli som skulle användas i en Madonna tavla. När lapis lazuli rivs och blandas med olja kallas färgen ultramarin.


EHHH…Jag vet inte vad jag ska använda dem till, för vad jag än ska måla med dem så måste det ju vara något fantastiskt…  panik!!!

Jag har dock använt dem till två små tavlor som jag ska ha på väggen. När jag väl har använt upp tuberna har jag alltid kvar dessa tavlor. 

Tavlor med malakite och lapis lazuli

Old Hollands ancient colour

Malakite och Lapis lazuli
Tuberna kom i var sin liten special förpackning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar