tisdag 2 juni 2015

Dip pen och tusch


Något som jag tidigare aldrig prövat är så kallade ”dip pen” (eller ibland kallat crow quill) som på svenska kan översättas med en rad olika namn, till exempel kalligrafipennor, stiftpennor, stålpennor, doppenna eller fjäderpenna (med stålstift).

När jag var i den gamla klassiska butiken ”konstnärernas centralköp” http://www.konstnarernas.se senast hittade jag en liten ask med stålstift. Jag visste absolut ingenting om dip pens så jag köpte ett kinesiskt tusch och några stålstift (för 3 kronor styck) samt en hållare. Detta måste vara det billigaste konstnärsmaterialet som jag någonsin provat (med undantag för kol). Dock insåg jag snart att något måste vara fel för jag fick det inte att fungera alls. Jag köpte därför fler stift och andra tusch sorter. Flertalet av de olika tuschsorterna som jag köpte visade sig lämpligare för pensel eller fountainpens, men fungerade inte (så långt jag kan avgöra) för dip pens. Även flertalet av stift hade jag problem med, och kan nog ha varit ämnade för kalligrafi snarare än teckning.

dip pen (G-pen)


Jag har här ritat tre enkla teckningar med samma stift (en så kallad G-pen) men med de tre tuschsorterna (av dem jag ännu så länge köpt) som jag upplever fungerar bäst för dip pens. Alla tre tuschsorter nedan är ljusäkta och kostnaderna skiljer sig inte mycket, omkring 45 kronor styck.

 
Talens indian ink

Talens indian ink ger mycket svärta (den svartaste av dessa tre). Den har en ganska hög glans som syns särskilt tydligt när man vinklar teckningen. Tuschet fungerar bra med alkoholbaserade markers.  

Winsor & Newton Calligraphy ink 
Winsor & Newton Calligraphy ink är också mycket svart och har glans. Det går inte att färglägga en teckning gjord med denna tusch med alkoholbaserade markers. Tuschet flyter ut och svärtar ner markerpennorna.

Daler Rowney Kandahar drawing ink
Daler Rowney Kandahar drawing ink är snarare mörkgrå än svart, och har ingen glans alls. Tuschet blöder igenom så om man använder tuschet i en skissbok kan man inte använda baksidan. Tuschet fungerar bra med alkoholbaserade markers.  

Baksidan, notera hur mycket Daler Rowney blöder igenom. 

ink för fountain pen
Dessa sex tuscher tycks inte lämpa sig för dip pens. Det kinesiska tuschet (röd förpackning till höger) lämpar sig bäst för pensel. De övriga lämpar sig mycket bra för fountain pens. Pilot Iroshizuku (glasflaskan till vänter, längst bak), som var i särklass dyrast, såg mycket svag och tunn ut när jag använde den till mina dip pens, men får ett helt annat liv i min fountain pen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar