onsdag 22 april 2015

vax- och oljebaserade färgpennor

Mina olika favoritmaterial: färgpennor

Jag har sedan några år tillbaka lärt mig att uppskatta vax- och oljebaserade färgpennor. Jag brukade ogilla den ojämna ytan som pennorna ofrånkomligt (trodde jag då) lämnade. Jag tyckte alltid teckningarna med färgpennor såg ofärdiga ut. När jag för ganska många år sedan började använda markerpennor var det en indirekt början till ett närmande av färgpennorna. Jag lärde mig att uppskatta dessa två materials olikheter. I en markerteckning kunde färgpennorna tillföra mycket som var omöjligt med enbart markers. Det första bidraget var vitt, något som inte ens finns i markers (man använder papprets vithet, ungefär som akvarell).

Olika vax- och oljebaserade pennor
Vax- och oljebaserade pennor kan användas för att ge struktur och detaljer till bilden (till exempel morrhår på ett djur) medan marker bidrar med en jämn yta. Till en början använde jag färgpennorna uteslutande som komplement till markerteckningar. 


Blandteknik: marker och färgpennor

När jag lärde mig hur man på olika sätt kan skapa en mycket mer homogen yta med färgpennor kom mitt intresse att ökas. Min första upptäckt var blenders. Blenders finns i markervärlden också men har ett helt annat syfte. Beträffande färgpennor tjänar en blender bland annat syftet att förändra strukturen. Istället för den ojämna ytan som jag engång ogillade kunde man nu skapa en mycket mer jämn yta genom att ”polera” fram denna.

En annan metod är att ”smälta” vaxet med antingen någon form av förtunning eller en alkoholbaserad penna (dvs en marker). Plötsligt kunde marker och färgpennor liksom byta roller. Färgpennorna var nu den primära pennan och markers till för att förbättra färgpennorna.



Caran ´dache Luminance
Det är intressant hur olika material lockar till olika motiv. Jag har aldrig tecknat stilleben annat än på uppdrag förrän jag började använda färgpennor.


Faber-Castell Strathmore toned papper
Holbein color pencils 

Intressant nog har jag delvis backat tillbaka till att faktiskt använda färgpennorna så som jag först ogillade, dvs utan metod att ”jämna” ut . Oftast använder jag dem sparsamt, nästan som om de vore blyerts.

Alla färgpennor som jag använder är högst ljusfasta (annan än när jag ritar i skissböcker dvs). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar