torsdag 23 april 2015

oljefärg


Mina olika favoritmaterial: Olja

Jag har tecknat och målat i hela mitt liv men oljefärg var jag inte tillåten att använda förrän jag kom upp i tonåren. På den tiden var det en självklarhet att man använde terpentin när man målade, så det var inte en färg för barn. Idag använder jag ytterst sällan terpentin. Dels finns det gott om hälsosäkrare alternativ och dels måste man inte spä ut färgen om man inte planerar att arbeta i många lager och även då kan man komma undan. Jag har aldrig varit trogen till ett fabrikat, vare sig det handlar om oljefärg eller de andra materialen jag använder. Jag har alltid tyckt att det är roligt att testa olika produkter och fabrikat. Med det sagt så måste jag tillstå att ingen färg är mig så välbekant som Beckers. När jag började måla var det oftast till Beckers på Sveavägen jag gick för att handla och de hade förstås Beckers oljefärger. Jag använder dem fortfarande även om jag numera har ett otal olika märken. Jag har däremot helt slutat att använda studiekvalité på färgen efter att ha sett färgen blekna bort. Numera är jag noggrann med att enbart använda ljuståliga färger som helst inte ska ha någon fyllning i sig (vilket inte alltid framgår av produktbeskrivningen). När jag målar direkt på en vägg använder jag allra oftast oljefärg men som jag tillför sickativ för att påskynda torktiden. När jag målar i en bekväm miljö föredrar jag medier som till exempel Winsor & Newtons fine detalj, som är flyttande och perfekt att "doppa" penseln i när färgen känns motig eller när man ska utföra fina linjer. Står jag på en stege (vilket jag gör ganska ofta) föredrar jag de med en gelkonsistens så som till exempel Winsor & Newtons original eller Schminckes medium. Den sist nämnda är särskilt "geleig", vilket betyder att jag kan tillåta mig att hålla min palett i olika vinklar utan att droppa medium på golvet. Däremot måste jag erkänna att jag nästan aldrig fernissar mina målningar – för vem har tid att vänta ett halvår?

Dekormålar en dörr 
And, naturmotiv passar oljefärg


Ne waza, olja på duk

Porträtt, olja på duk
Porträtt, olja på duk

Beckers "A"
Fyra generationer av Beckers Normalfärg.

www.hedenvind.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar